Plan rozwoju zawodowego dla uzyskania stopnia awansu nauczyciela dyplomowanego.
PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO DLA UZYSKANIA STOPNIA AWANSU NAUCZYCIELA DYPLOMOWANEGO. mgr inż. Anny Krzywkowskiej nauczyciela mianowanego w Zespole Szkół Budowlanych nr 1 w Płocku
Zajmowane stanowisko: nauczyciel przedmiotów zawodowych. Wykształcenie: wyższe magisterskie. Data rozpoczęcia stażu: 1 września 2002 r. Okres odbywania stażu: 2 lata 9 miesięcy. Termin zakończenia stażu: 31 maja 2005 r.
Cel główny: 1. Podejmowanie działań mających na celu doskonalenie warsztatu i metod pracy, 2. Uczestniczenie w realizacji zadań wykraczających poza wykonywane obowiązki służbowe, 3. Samodzielne lub przez udział w różnych formach doskonalenia, pogłębianie wiedzy i umiejętności służące własnemu rozwojowi oraz podniesieniu poziomu pracy szkoły.
Cele szczegółowe: Realizowanie zadań odpowiadającym kolejnym kierunkom rozwoju: 1. opracowanie i wdrażanie przedsięwzięć i programów na rzecz doskonalenia swojej pracy i podwyższania jakości pracy szkoły w tym wykorzystanie i doskonalenie umiejętności stosowania technologii komputerowej 2. umiejętność dzielenia się swoja wiedzą i doświadczeniem z innymi pracownikami szkoły 3. opracowanie i wdrożenie programu dotyczącego działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych związanych z oświata i pomocą społeczną 4. opracowanie co najmniej dwóch publikacji, referatów lub innych materiałów związanych z wykonywaną pracą i opublikowanie ich, wygłoszenie lub popularyzację w innej formie 5. prowadzenie zajęć otwartych w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, podejmowanie działań związanych z wewnętrznym doskonaleniem zawodowym 6. wykonywanie we współpracy z zespołem zadań na rzecz edukacji. Umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych i wychowawczych 7. uzyskanie dodatkowych kwalifikacji zawodowych umożliwiających poszerzenie zakresu działań edukacyjnych, wychowawczy, opiekuńczych lub innych związanych z zadaniami szkoły.
Planowane zadania na okres odbywania stażu obejmują: 1. Sferę organizacyjną 2. Sferę osobistą 3. Sferę dydaktyczną 4. Sferę wychowawczo – opiekuńczą
WPROWADZENIE Reforma oświaty umieściła mnie w grupie nauczycieli kontraktowych. Posiadając ukończone: studia wyższe magisterskie – kierunek Inżynieria Środowiska, Kurs Pedagogiczny dla Nauczycieli Teoretycznych Przedmiotów Zawodowych oraz liczne szkolenia, wyróżnienia i nagrody dotyczące własnego warsztatu pracy wystąpiłam o ustalenie okresu stażu w wymiarze 9 miesięcy na stopień nauczyciela mianowanego. Po odbyciu tego stażu zdałam egzamin przed Komisją Egzaminacyjną powołaną przez Zarząd Miasta Płocka a następnie w lipcu 2001r. otrzymałam akt nadania stopnia nauczyciela mianowanego. Praca nad uzyskaniem statusu nauczyciela dyplomowanego stała się dla mnie wyzwaniem. Dlatego złożyłam do Dyrektora Zespołu Szkół Budowlanych nr 1 w Płocku wniosek o rozpoczęcie stażu na stopień nauczyciela dyplomowanego. Staż będzie obejmował okres 2 lat i 9 miesięcy, termin jego rozpoczęcia to 1 września 2002r. Przedstawiony poniżej plan zamierzeń na okres stażu to okazja do planowanego działania i dokumentowania tego wszystkiego, co składa się na pracę nauczycielską. Planowane działania i zadania obejmują następujące sfery:
1. ORGANIZACYJNA SFERA ROZWOJU ZAWODOWEGO. Zadania 1. Poznanie procedury awansu zawodowego. Formy realizacji: przeanalizowanie aktów prawnych dotyczących systemu oświaty (ustawy, rozporządzenia), korzystanie z internetu w celu uzyskiwania potrzebnych informacji. Termin: okres stażu Dowody realizacji: poprawnie sformułowany wniosek na okres 2 lat i 9 miesięcy, złożenie planu rozwoju zawodowego. 2. Sprawowanie opieki nad stażystą, praktykantami. Formy realizacji: rozmowa i ustalenie kontraktu ze stażystą, hospitowanie zajęć lekcyjnych, obserwowanie lekcji prowadzonych przez stażystę. Termin:okres stażu. Dowody realizacji: przejrzyste zasady współpracy. prowadzenie dziennika hospitacyjnego stażysty, zaświadczenie z odbytej praktyki z zakresu kursu pedagogicznego 3. Poznanie zasad funkcjonowania i organizacji zadań szkoły. Formy realizacji: poznanie i analiza Statutu szkoły, regulaminów, Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania, programów do poszczególnych przedmiotów. Termin: IX/X 2002r Dowody realizacji: opracowanie rozkładów materiałów do poszczególnych nauczanych przedmiotów, opracowanie przedmiotowych kryterii oceniania. 4. Uczestniczenie w pracach organów szkoły związanych z realizacją jej podstawowych funkcji .Formy realizacji: wdrażanie Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania, współpraca z Dyrektorem szkoły, udział w Radach Pedagogicznych, w Komisji Przedmiotów Zawodowych. Termin: okres stażu. Dowody realizacji: spotkania organizowane przez Dyrektora, potwierdzone w Protokółach Rad Pedagogicznych i Plenarnych, udział w zebraniach Komisji Przedmiotów Zawodowych, udział w działalności Szkolnego Klubu Ekologicznego: zbiórka z młodzieżą Klubu pieniędzy na płockie schronisko dla zwierząt, przeprowadzenie szkolnej Olimpiady Ekologicznej, udział w Sprzątaniu Świata. 5. Dokumentowanie realizacji planu rozwoju. Formy realizacji: zgromadzenie dokumentów, świadectw, zaświadczeń, scenariuszy zajęć, kart ewaluacyjnych, notatek, zdjęć, itp. Termin: okres stażu. Dowody realizacji: załączone świadectwa kursów, szkoleń, załączone scenariusze zajęć, zdjęcia, przykładowe testy, karty ewaluacyjne, karty wycieczek. 6. Przygotowanie projektu sprawozdania z odbytego stażu. Formy realizacji: dokonanie autoanalizy opisu realizacji planu rozwoju. Termin: V 2005r Dowody realizacji: sprawozdanie z realizacji planu rozwoju.
2. OSOBISTA SFERA ROZWOJU ZAWODOWEGO. Zadania 1. Wstępna ocena własnych umiejętności. Formy realizacji: zaplanowanie własnego rozwoju po rozpoznaniu własnych mocnych i słabych stron, zainteresowań. Termin: IX 2002r Dowody realizacji: określenie rzeczywistej długości stażu, adekwatnej do własnych potrzeb i możliwości, wniosek do Dyrektora szkoły o staż na okres 2 lat i 9 miesięcy. 2. Poszerzenie wiedzy i umiejętności w procesie aktywnego udziału w wewnątrzszkolnym i zewnątrzszkolnym doskonaleniu. Formy realizacji: uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego organizowanych w miarę możliwości przez ODN w Płocku. Uzyskanie dodatkowych kwalifikacji w postaci studiów podyplomowych, w kursach organizowanych przez Dyrektora szkoły (np. BHP ),uczestnictwo w szkoleniach organizowanych przez różne firmy instalacyjne lub inne instytucje, zorganizowanie wycieczek na targi ekologiczne, instalacyjne oraz innych wyjazdów poszerzających wiedzę młodzieży z zakresu przedmiotów zawodowych. Termin: okres stażu. Dowody realizacji: zaświadczenia z kursów, wyjazdy z młodzieżą na Targi Instalacyjne, Ekologiczne itp., dokształcanie młodzieży przez znane na rynku polskim firmy instalacyjne i inne, załączone zaświadczenia, karty wycieczek. 3. Współpraca z biblioteką szkolną. Formy realizacji: za pośrednictwem biblioteki pomoc w realizacji scenariuszy lekcji, dokształcania siebie, ukierunkowania młodzieży z korzystania z fachowej literatury w pisaniu prac dyplomowych, referatów. Termin: okres stażu. Dowody realizacji: wykorzystanie zasobów bibliotecznych w formie książek, kaset video, fachowych czasopism. 4. Dzielenie się swoją wiedzą i doświadczeniem Formy realizacji: przygotowanie w miarę możliwości publikacji, prowadzenie otwartych zajęć, pomoc w odbywaniu stażu swojemu stażyście. Termin: okres stażu. Dowody realizacji: opublikowanie materiałów własnych, scenariuszy zajęć itp..
3. DYDAKTYCZNA SFERA ROZWOJU ZAWODOWEGO. Zadania 1. Wykazanie umiejętności prowadzenia zajęć, omawianie własnych lub obserwowanych zajęć. Formy realizacji: obserwacja zajęć prowadzonych przez stażystę i innych nauczycieli, przygotowanie i prowadzenie zajęć obserwowanych przez stażystę. Termin: okres stażu. Dowody realizacji: scenariusze lekcji, zdjęcia, wpisy bieżące w dzienniku hospitacyjnym. 2. Wykorzystanie technologii komputerowej i informacyjnej w pracy pedagogicznej. Formy realizacji: podniesienie swoich umiejętności w zakresie technologii komputerowej, opanowanie umiejętności korzystania z narzędzi i metod informatyki, posługiwania się programem edycyjnym bazą danych i internetem. Termin: okres stażu. Dowody realizacji: tworzenie testów, sprawdzianów, ankiet, kart ewaluacyjnych. 3. Umiejętność organizacji i doskonalenia własnego warsztatu pracy. Formy realizacji: sprawowanie opieki nad klaso-pracownią, gablotą szkolną przedmiotów zawodowych oraz pracami dyplomowymi (pomoc w ich wykonaniu przez nawiązanie kontaktów z firmami), aktualizowanie własnej biblioteki przedmiotu oraz organizowanie zaplecza przygotowanych środków dydaktycznych. Termin: okres stażu. Dowody realizacji.: gromadzenie materiałów, środków dydaktycznych wykonanych przez uczniów w postaci prac dyplomowych, gromadzenie prospektów, tablic poglądowych itp. 4. Aktualizacja wiedzy z zakresu prawa oświatowego i zasad prawa pracy. Formy realizacji: samodzielne zbieranie informacji ( prasa, broszury, internet). Termin: okres stażu. Dowody realizacji: współpraca z biblioteką szkolną,.samodzielne zbieranie informacji. 5. Przygotowanie uczniów do konkursów, olimpiad, egzaminów zawodowych. Uczestnictwo w reprezentowaniu szkoły na zewnątrz. Formy realizacji: praca z uczniami, motywacja, wspieranie ucznia w rozwoju,.udział w konkursach prac dyplomowych (wewnątrzszkolnych i poza nią). Termin: okres stażu. Dowody realizacji: zgłoszenia prac dyplomowych na konkursy ( w zależności od wpływających ofert) min: „Technologie przyjazne dla środowiska” w Płocku, i inne
4. WYCHOWAWCZO - OPIEKUŃCZA SFERA ROZWOJU ZAWODOWEGO. Zadania 1. Zapoznanie z programem wychowawczym szkoły i określenie zadań nauczyciela wychowawcy. Formy realizacji.: analiza planu wychowawczego szkoły. Termin: IX 2002r. Dowody realizacji: sporządzenie planu wychowawcy klasy zgodnie z planem wychowawczym szkoły.( uzależniona od przydziału wychowawstwa ). 2. Współpraca z rodzicami. Poznanie sytuacji rodzinnej wychowanków. Formy realizacji: organizowanie zebrań, udział rodziców w trójce klasowej, wysyłanie pism kontaktowych, indywidualne rozmowy z rodzicami, anonimowe ankiety, testy. Termin: okres stażu. Dowody realizacji: dokumentacja w dzienniku klasowym, wypełniane ankiety, testy. 3. Zastosowanie podstawowej wiedzy z psychologii rozwojowej i wychowawczej w prowadzeniu zespołu klasowego. Formy realizacji: pogłębianie wiedzy i umiejętności w zakresie zaspokajania potrzeb wychowawczych uczniów, współpraca z pedagogiem szkolnym oraz z nauczycielami uczącymi w mojej klasie. Termin: okres stażu. Dowody realizacji: prowadzenie rozmów z wychowankami, rozmowy z pedagogiem i innymi nauczycielami. 4. Prowadzenie dokumentacji szkolnej. Formy realizacji: wypełnianie świadectw, arkuszy ocen, prowadzenie dziennika lekcyjnego. Termin: okres stażu. Dowody realizacji: potwierdzenie Dyrektora szkoły 5. Umiejętność uwzględnienia w swojej pracy z uczniami współczesnych problemów społecznych. Uczestnictwo w różnych formach kultury. Formy realizacji: przeciwdziałanie przemocy i uzależnieniom, udział w spotkaniach związanych z tymi problemami, przeprowadzenie ankiet związanymi z problemami społecznymi (przemoc, uzależnienia ), współudział wychowanków w formach kultury. Termin: okres stażu. Dowody realizacji: ankieta o uzależnieniach uczniowskich, przemocy, potwierdzenia w dokumentacji szkolnej o uczestnictwie w spotkaniach, realizacja udziału klasy w formach kultury.
Wystąpienie zmian i modyfikacji w planie rozwoju zawodowego może wyniknąć z przyczyn niezależnych od planującego. Plan rozwoju zawodowego opracowała: mgr inż. Anna Krzywkowska. |